Call4Service
+45 8987 4800 Servicehotline Gratis nummer
Kontaktformular
Nyhedsbrev
Virksomheden MAN automatiserer med Magazino
03/03/2024

MAN automatiserer med Magazino

Automatisering af materialeforsyningen på motorfabrikken i Nürnberg med 12 Magazino SOTO-robotter

Robotvirksomhed Magazino, som hører under Jungheinrich, har vundet MAN's fabrik i Nürnberg som flådekunde for SOTO-robotten. Den mobile SOTO-robot automatiserer materialeforsyningen mellem lageret og samlebåndet og transporterer små lastbærere (SLC'er) helt autonomt. Efter et etårigt pilotprojekt vil hele forsyningsprocessen for små lastbærere til motormontering og fremtidig batteriproduktion blive automatiseret med tolv SOTO-robotter fra efteråret i år.

Magazino og MAN har arbejdet tæt og anvendelsesorienteret sammen inden for automatisering af logistik siden 2019 og har allerede samlet deres specifikke ekspertise i udviklingsfasen af SOTO-robotterne. Robotternes funktionalitet blev grundigt testet og optimeret i live-drift i løbet af en etårig pilotfase. På baggrund af dette positive forsøg besluttede MAN i Nürnberg at indsætte en flåde på tolv SOTO-robotter til komplet automatisering af smådelslogistikken. 

Simon Becker, projektleder hos MAN, siger: "Indførelsen af SOTO markerer et yderligere skridt mod fremtidens logistik i den seneste udvikling af vores fabrik i Nürnberg. Takket være SOTO er klargøringsprocessen med små lastbærere nu også fuldt automatiseret. Disse robotter er derfor også eksemplariske for den igangværende digitalisering og automatisering af vores fabrikslogistik og bidrager dermed til vores overordnede strategi. Det er imponerende at se, hvor effektivt og harmonisk mennesker og robotter kan arbejde sammen. Beslutningen om at introducere SOTO-robotterne er resultatet af mange års tillidsfuldt samarbejde med Magazino, som afspejler vores engagement i teknologisk ekspertise og løbende forbedringer."

Markus Ruder, Magazinos projektleder for det fælles projekt med MAN, beskriver målprocessen som følger: "SOTO-robotterne henter selvstændigt de små lastbærere på det automatiserede miniload-lager, og hver robot bringer op til 18 containere ad gangen til de enkelte samlebånd. De arbejder i samme miljø som mennesker og andre mobile robotter. Ved samlebåndet placerer SOTO-robotterne beholderne, som i øjeblikket vejer 12 kg, direkte på hylderne. Medarbejderen kan derefter nemt få adgang til de enkelte dele, der skal samles på den modsatte side af reolen. SOTO-robotterne samler også selv tomme beholdere op og kører dem til det centrale opsamlingssted."

Fabrikken i Nürnberg bruger standardbeholderformater i henhold til VDA-standarden, den tyske sammenslutning af bilindustrien. Robottens adaptive griber tilpasser sig automatisk til den pågældende beholderstørrelse, og ligesom mennesker bevæger den sig også fleksibelt til forskellige højder på overførselsreolerne. Robotten bruger maskinlæsbare koder på hylderne og etiketter på containerne til identifikation. Den modtager transportordrerne direkte fra lagerstyringssystemet.

Mens samlebåndene i fremstillingsindustrien er meget automatiserede i dag, foregår genopfyldningen i langt de fleste lagre stadig manuelt. Hidtidige løsninger, som f.eks. vogntog eller simple AGV'er (Automated Guided Vehicles), automatiserer ikke processen fuldt ud, da det kræver manuelt arbejde at læsse og aflæsse. På MAN's fabrik i Nürnberg bliver de små lastbærere allerede automatisk fjernet fra pallerne efter levering og opbevaret i det automatiserede miniload-lager. Med SOTO automatiserer MAN nu "last mile" i processen for levering af små lastbærere med det formål, at den første menneskelige handling i processen er montørernes overførsel af de tomme små lastbærere fra fuldlastskakten til reolens tømningsskakt, hvorfra robotten samler de små lastbærere igen.

SOTO-robotten kombinerer disse elementære logistiske procestrin i en enkelt, fuldt autonom løsning: afhentning af små lastbærere i forskellige størrelser fra et lager, autonom transport af flere små lastbærere fra kilde til vask og levering til flowstativer tæt på linjen i forskellige højder. Den kan bl.a. opsamle tomgods og rotere små lastbærere. I eksisterende miljøer arbejder robotten sikkert i samme område som mennesker. Disse egenskaber adskiller klart SOTO-robotten fra markedet og muliggør for første gang ægte end-to-end-automatisering i materialeforsyningen med små lastbærere.

Om Magazino 

Magazino GmbH designer og bygger intelligente, mobile robotter, der opfatter deres omgivelser og træffer deres egne beslutninger. De automatiserede robotter arbejder parallelt med mennesker og gør processer inden for e-handel og produktionslogistik mere fleksible og mere effektive. Med over 130 ansatte i München har Magazino det største team inden for avanceret robotteknologi i Europa. Magazino har været et helejet datterselskab af Jungheinrich AG siden 2023.

Har du spørgsmål?