Elektronikken boomer: Med et nyt halvautomatisk smalgangslager og Jungheinrich WMS Series 2 fortsætter den markedsførende kabelproducent PSZ electronic fra Oberfalz sin dynamiske vækst.
Det betaler sig, når en virksomhed klarer sig godt, men vækst indebærer også udfordringer. ”Vores logistiske infrastruktur var allerede tæt på bristepunktet. Vores gamle, overvejende manuelle, lager med en kapacitet på blot 1500 paller kunne ikke længere håndtere den årlige vækst i salget på indimellem mere end 20 procent”, forklarer Andreas Prey. Den 33-årige er logistikchef hos PSZ electronic GmbH i Vohenstrauss i Landkreis Neustadt an der Waldnaab i Oberpfalz. Virksomheden fremstiller og monterer kabel- og systemløsninger inden for varme- og ventilationsteknologien, maskinindustrien, opførelse af fabrikker, værktøjsbygning og fremstilling af specialkøretøjer samt produkter til markedsledende aktører inden for teknisk udstyr til medicinalindustrien. PSZ electronic beskæftiger ca. 1000 medarbejdere verden over og har produktionsanlæg i Tyskland, Tjekkiet, Albanien og Tunesien.
Logistikcenteret i Vohenstrauss er stedet, hvor det hele samles: Det er det centrale knudepunkt, der er designet til at holde øje med transporten af alle råmaterialer og færdige produkter. Ikke alene kontrollerer logistikcenteret materialeflowet mellem de forskellige produktionssteder, men også leverancen til slutkunder. Det er en ret krævende opgave. ”I øjeblikket har vi mange tusind artikler i vores produktportefølje, som skal emballeres på mange forskellige måder og påklæbes etiketter i overensstemmelse med kundernes specifikationer”, siger Prey. For at realisere dette bruger virksomheden QR-koder. Disse todimensionelle koder med deres matrix af sorte og hvide kvadrater har store fordele, når det kommer til informationsmængden, sammenlignet med mere simple stregkoder, såsom EAN- og NVE-koder, der typisk anvendes inden for logistik.
I sin søgning efter en ny, mere effektiv logistikløsning benyttede Prey sig af ekspertrådgivning: “Eftersom Jungheinrich er en af vores kunder, kom vi hurtigt i kontakt med vores kolleger og drøftede, hvilken lagerudvidelsesmodel og systemkonvertering der bedst ville passe til vores behov”, husker Prey.
”Det spørgsmål, vi stillede, var: Hvordan kan den eksisterende plads blive udnyttet bedre for at opnå maksimal lagerkapacitet? Og ikke at forglemme: Hvordan kan vi sikre, at vi kan reagere fleksibelt på fremtidens udfordringer?”, siger Prey.
Resultatet af den efterfølgende intensive rådslagning og projektplanlægning sammen med Jungheinrichs logistikeksperter fra Bayern var en komplet nybygning af lageret. Det konventionelle bredgangslager skulle erstattes af et halvautomatisk smalgangslager med kapacitet til mere end 5000 paller. For at forbedre effektiviteten, sikkerheden og ergonomien ved ordreplukningen blev systemet designet til tværstabling med en reoldybde på 800 mm. Reolerne betjenes med to EKX 410 smalgangstrucks. Truckene er udstyret med induktiv styring, terminaler, scannere og lagernavigation og kan betjenes intuitivt og ekstremt pålideligt af PSZ’s lagerpersonale. F.eks. kræver det blot et tryk på en knap for at få lagernavigationssystemet til at lede smalgangstrucken frem til destinationen. I lagerstyringssystemet, Jungheinrich WMS Series 2, samles al informationen. Selv denne basale variant af WMS kan synkronisere hele materiale- og informationsflowet. Det gør det muligt styre og kontrollere lageret optimalt. Sidst men ikke mindst kan softwaren tilpasses fleksibelt efter ændringer på lageret takket være en lang række forskellige moduler, og den er således fremtidssikker.
”Dette system”, siger Prey, ”tager vores logistiske infrastruktur til et helt nyt niveau. Med det nye lager kan vi nu kortlægge og fremme indstablings- og udstablingsprocesserne for alle vores forskellige artikler optimalt. Dette kunne indebære flytning af standard-europaller, trådkasser eller æsker og beholdere til ordreplukning inden for logistik til smådele”, forklarer Prey med henvisning til de mange forskellige produkter og de tilsvarende vidt forskellige krav til emballering og emballagedimensioner. Et ledningsnet fra PSZ kan f.eks. være otte meter eller blot få centimeter langt.
Overgangen fra det gamle til det nye lager skete over nytåret 2016/17. ”Vi gik helt bevidst efter et brat skifte, så vi gik fra det gamle til det nye lager på en enkelt dag”, siger PSZ logistikchefen. ”Det var et fantastisk teamwork”. Over fire uger i december gik alle involverede sammen – medarbejderne hos PSZ og deres kolleger fra Jungheinrich. For Prey var det afgørende straks at inddrage de medarbejdere i projektet, der senere ville skulle arbejde med systemet. ”Systemet er let at forstå, og man bliver hurtigt fortrolig med de forskellige funktioner”, siger Prey.
”Vores medarbejdere syntes godt om vores nye smalgangslager og WMS Series 2 med det samme. Fra medarbejdernes synspunkt gør det nye halvautomatiske lager ikke alene deres arbejdsprocesser enklere, men også processerne meget mere transparente, så de bedre kan forstå deres rolle i organisationen som helhed. Og det hjælper dem til at identificere sig med deres arbejde.”
Logistikspecialisten er især glad for, at kvaliteten af den enkelte medarbejders arbejde er blevet markant bedre på grund af det nye lager. Prey forklarer, hvordan tingene er blevet bedre: ”Hvor medarbejderne med det gamle lager brugte en masse tid på at lede efter et bestemt produkt, ved de nu – takket være lagerstyringsfunktionen i realtid – hvor mange af den ønskede artikel der kan findes på en bestemt lokalitet på et givent tidspunkt. Den trådløse datatransmission skaber i kombination med lagerstyringssystemet, Jungheinrich WMS Series 2, de perfekter rammer. For første gang nogensinde er ordrebehandlingen papirløs. Resultatet er et øget overblik, bedre transparens og en ende-til-ende-bestillingsproces. Arbejdet er meget mere effektivt og enkelt, og fejlraten falder til et minimum.”
”Det halvautomatiske lager og WMS bringer os i endnu bedre harmoni ikke kun med vores produktionsanlæg verden over, men også med vores kunder og deres behov”, understreger Prey. ”Takket være digitalisering og vores omfattende, intelligente intralogistikkoncept er vi nu gearet til mere sofistikerede logistikprocesser end nogensinde før”. Det er en stor succes. “Alle, der besøger os her i Vohenstrauss, ønsker at se det nye anlæg. Vi viser dem gerne rundt – lageret ser fantastisk ud og imponerer virkelig de besøgende.”
Logistikchefen Andreas Prey er begejstret over samarbejdet med ekspertteamet hos Jungheinrich: ”Det hele var perfekt fra begyndelsen: lige fra planlægningsfasen og implementeringsfasen til ’go live’-datoen og den efterfølgende fase under Jungheinrich-eksperternes supervision”. Et så tæt samarbejde er sjældent i denne branche og ikke noget, man kan tage for givet. Det personlige højdepunkt for Prey var datoen for overgangen, den 2. januar 2017: ”Alt fungerede på den måde, vi havde forestillet os – en gnidningsfri overgang, der har ført vores intralogistik til et helt nyt niveau. Nu er vi forberedt på fremtiden. Tingene kunne ikke have været bedre. Uanset hvad fremtiden bringer i forhold til fremtidig vækst og nye kundebehov, er vi klar til det.”