Arla Foods er et af verdens største mejerikooperativer med en lang vifte af produkter som mælk, ost, yoghurt, smør og margarine. De logistiske processer på det danske lager i Holstebro blev optimeret for at udnytte pladsen bedst muligt.
Det er kun mælkeproteinpulver, der opbevares i det godt 10.000 kvadratmeter store lager, der tilhører Arla Foods i Holstebro. Produktionen foregår i Arlas mejeri få kilometer derfra. ”Vi leverer mælkeproteinpulver til stort set hele verden”, forklarer Jens Korbo, lagerchef hos Arla i Holstebro, ”bortset fra Australien, New Zealand og Afrika.”
Indtil midten af 2012 blev mælkeproteinpulveret, der var pakket i sække af forskellig størrelse, enten opbevaret på bloklageret eller i simple dybdestablingsreoler. De store sække, der vejer 500 kg, optog cirka 35 procent af hele lageret, så der var behov for mere effektive processer.
Den foreslåede løsning specifikt til oplagring af femhundrede-sække var et kompakt lagersystem med dertilhørende shuttle. Potentialet i et konventionelt kompakt lager, dvs. pladsbesparelse via eliminering af gange, udvides med brugen af shuttlesystemer. Sidstnævnte giver mulighed for en højere påfyldningsgrad, større omlæsning og bedre udnyttelse af pladsen.
Systemet blev designet sådan, at hver kanal tager præcis 13 paller. To kanaler over hinanden svarer præcis til en lastbilsladning. Dertil kommer en basistruck (EFG 218) og en shuttle (under pallet carrier, UPC). Mejerivirksomheden valgte en under pallet carrier, eftersom disse er særligt effektive ved gentagne ind- og udlagringer i samme pallekanal.
UPC’en sættes på gaflerne på basistrucken og anvendes i pallekanalen under indlagringen. UPC’en kører selv under pallen og tager varerne op, der skal transporteres, uden at koble sig fysisk til basistrucken. Shuttlen styrer selv alle flytte- og løftebevægelser ved hjælp af sensorer for at undgå kollisioner. Imens kan brugeren tage en anden palle op, som skal indlagres, anbringe den i begyndelsen af kanalen og dermed starte næste indlagring.
Gaffeltrucks er en del af vores totalløsning. Adskillige RE 225 elpalleløftere udfører ind- og udstabling fra lastbilen samt transport af varer ind i det kompakte lagersystem. På grund af den fastgjorte platform kan de nå en hastighed på over tolv kilometer i timen. Det betyder, at varerne kan transporteres ekstremt effektivt.
Den elektriske EFG 218 gaffeltruck fungerer som basistruck for UPC’en og transporterer varerne fra det kompakte lagersystem til vareudleveringen. Den ergonomisk designede arbejdsstation sikrer et afslappet arbejde, hvor man ikke bliver træt. Korbo understreger betydningen og værdien af dette: ”Når vores førere ikke alene føler sig sikre, men også godt tilpas i gaffeltruckene, øger det effektiviteten i alle vores processer.”
“Arbejdet er blevet meget mere effektivt her, efter vi begyndte at bruge UPC’en fra Jungheinrich”, bekræfter lagerarbejderen Elo Kristensen. Korbo tilføjer: ”Ja, arbejdet udføres hurtigt og effektivt her. Derudover sikrer hele systemet os en hel del fleksibilitet! Det, som Jungheinrich har formået at gøre for os, er alt i alt en fremragende løsning.”