Birner er den største forhandler af reservedele til biler i Østrig. Den nyeste udvikling på markedet betød, at virksomheden måtte bygge et moderne distributionscenter. Men: Det ligger i en jordskælvszone 4. Vores koncept imponerede Birner – der er nemlig intet, der kan ryste dette topmoderne lager.
Med i alt 29 lokaliteter og 560 ansatte i Østrig opnåede Birner en årlig omsætning på ca. 140 millioner euro i 2016. Virksomheden har 350.000 artikler i sin produktportefølje, hvoraf 150.000 konstant er på lager. Den stabile vækst i produktporteføljen krævede en ny logistikstrategi. Derfor valgte Birner at bygge et nyt distributionslager. Målet var at forbedre arbejdsgangen, administrere lageret bedre og nyde godt af en øget synergi. Derudover skulle lageret også være i stand til at håndtere nutidens digitale krav. Ved første øjekast så konceptet ikke specielt krævende ud, for så vidt angår den tekniske implementering. Men de tekniske udfordringer gemte sig i detaljerne.
Ejendommen fra 90’erne med et arbejdsareal på 11.600 kvadratmeter havde brug for en tilpasning og ombygning for at leve op til moderne krav. Det viste sig desuden, at der var seismisk aktivitet i dette område. Sikkerhed og stabilitet er hovedprioriteterne. Vi imponerede Birner med et skræddersyet, topmoderne centraliseringskoncept, der kan modstå ethvert jordskælv.
Lige fra entreprenørens leverancer til leveringen af hele ordrer – løsningen består af hylder, konstruktionsstålanlæg og pallereollager, hvilket sikrer et effektivt og konstant workflow for reservedele. De enkelte områder er forbundet via transportteknik til paller og beholdere. Lagerkapaciteten er i øjeblikket næsten 5.700 paller og mere end 160.000 reolpladser. Derudover øger gaffeltrucks arbejdskapaciteten og hjælper med optimering.
Logistikchef Stefan Ulz er tilfreds med resultatet: ”Jungheinrich viste sig at være den partner, der kunne levere det bedste reol- og sikkerhedskoncept til vores tre udbud om reolsystemer og plukningslager i tre etager. Det, der især imponerede os, var, at alle delløsninger var gnidningsfrit integreret i én holistisk logistikløsning.” Det er et partnerskab, der vil bestå, eftersom ”vi fremover har tænkt os fortsat at benytte Jungheinrichs services, især hvis vi får brug for at udvide distributionscenteret”, siger Ulz.